HTML

Vácz Jenő SJ atya szellemi öröksége

Vácz Jenő SJ atya (1914-2003) a püspökszentlászlói Életrendezés Házának volt vezetője. Még a rendszerváltozás előtt, a nyolcvanas években, Németh János atya nyomán kezdett lelkigyakorlatokat adni. Fiatalok és idősebbek sokasága meríthetett erőt, megújulást a közelében. Hálát adunk érte a Teremtőnek, és igyekszünk szellemi örökségét méltóképpen őrizni.
További információk
ÉLETRENDEZÉS HÁZA
Levél a szerkesztőnek

Fotók

Címkék

ábrahám (15) ácház (1) ádám és éva (1) adás (1) adjátok meg istennek ami istené (1) adni (2) adó szeretet (2) advent (4) advent1 (3) advent2 (3) advent3 (2) advent4 (3) ajándék (3) ajándékozva isten (1) akarat (3) akarat képessége (1) alázat (1) áldás (2) áldozat (5) alkossunk embert (1) alku (1) alku istennel (1) annás (2) antióchia (1) anyagi világ (1) apostolok cselekedetei (1) aprópénzre vált (1) aquinói szent tamás (1) arcul ütés (1) arisztotelész (1) ártatlan (1) árulás barlangja (1) assisi szent ferenc (2) átadottság (1) átalakulás (1) atya (1) atyaság (1) auguste comte (1) autogén tréning (1) ávó (1) a év (55) bálvány (1) bárány (2) bárányember (1) bárka (2) bartimeus (1) befogadás (1) béke (3) békepapság (1) békétlenség (1) béke világnapja (1) belső élet (1) beszélgetés (1) betegség (2) betlehem (1) bevált (1) birtoklás ösztöne (1) bizonytalanság (1) biztatás (1) bölcsek (1) bölcsesség (1) boldogság (4) bor (1) búcsú (1) bűn (4) bűnbánat (1) bűnös (1) bűnösök (1) büntetés (1) b év (55) cölibátus (1) cornelius (1) család (2) családhoz tartozás (1) csend (2) c (1) c év (42) dante (1) december 25 (1) dénár (1) deutero izajás (1) de jó hogy vagy (1) diktatúra (1) divina comedia (1) döntés (1) efezusi levél (1) egészséges (1) egyedül (1) egyház (5) egyházkép (1) egyiptom (2) egység (2) egység és sokaság (1) egyszerűség (1) együttlét (1) egzegéta (1) egzegézis (1) életrendezés (1) elhívás (1) ellenkezés (1) elmélkedés (13) élő víz (1) első a parancsok közül (1) emancipáció (1) emberáldozat (1) emberi méltóság (1) emberi sors (1) emberi természet (2) emberré formálódás (1) emmánuel (1) emmauszi tanítványok (1) engedelmesség (1) enyém (1) epifánia (1) érdemszerzés (1) eredetlenül isten (1) erő (1) érvényesülési ösztön (2) érzéketlenség (1) érzélkenység (1) erzsébet (1) esszénusok (1) eucharisztia (5) év (1) evangélium (2) evangélium hirdetése (1) evangelium nunciandi (1) évközi (42) évközi12 (1) évközi13 (1) évközi14 (2) évközi15 (1) évközi16 (1) évközi17 (2) évközi18 (2) évközi19 (2) évközi2 (2) évközi20 (2) évközi21 (2) évközi22 (2) évközi23 (1) évközi24 (1) évközi25 (1) évközi26 (1) évközi27 (1) évközi28 (1) évközi3 (2) évközi30 (2) évközi31 (1) évközi32 (2) évközi33 (2) évközi4 (2) évközi5 (2) exámen (2) exodus (1) fajfenntartási ösztön (1) fajfenntartó ösztön (1) farizeus (1) fegyverkezés (1) felebarát (2) félelem (4) felelősség (2) felelős én (1) felismerés (3) felszabadítás teológiája (1) feltámadás (3) fény (1) fény gyermekei (1) fogyatékos (1) fölbonthatatlanság (1) földi javaktól függetlenség (1) földi kenyér (1) fölkent (1) fölszólít (1) fönség (1) főparancs (2) forrás (3) függetlenség (1) fülöp (1) gazdagság (1) gazdálkodik (1) getszemáni kert (3) gomorra (2) gond (1) gyakorlat (2) gyakorlatok (2) gyermek (1) gyermekség (1) gyöngeségek (2) győzelem (1) hálaadás (1) halál (2) halfogás (1) hallgatás imája (1) halottak napja (2) halotti lepel (1) hamis tanú (1) harc (3) harcot fölvevő szeretet (1) harcra készség (1) harmadrend (1) hatalom (3) házasok (3) házasság (3) házszentelés (1) hegyre épült város (1) henri boulad (1) heródes (1) hit (6) hit ideje (1) hit megalapozása (1) hivatás (1) hódolat (1) humanae vitae (1) húsvét (19) húsvét2 (2) húsvét3 (2) húsvét4 (3) húsvét5 (2) húsvét6 (2) húsvétvasárnap (3) i. jános pál pápa (1) idő (2) igazság (1) igazságszolgáltatás (1) ige (1) ígéret (1) ii. jános pál pápa (2) ii. vatikáni zsinat (1) illés (1) ima (9) imanyolcad (1) indifferencia (1) írástudók (1) irgalmasság (1) irgalmas szeretet (1) irgalom (4) istenfogalom (1) istenismeret (1) isteni búvárruha (1) istenkép (1) istenkeresés (1) isten akarata (4) isten báránya (3) isten felismerése (1) isten hívása (1) isten ígérete (4) isten képmása (1) isten közelsége (1) Isten munkája (1) isten országa (13) isten ruhatervező (1) isten szeretetre nevel (1) isten temploma (1) isten útja (1) isten velünk harcol (1) ítélet (1) izajás (2) izsák (3) jános apostol (1) jár (1) jelek (1) jelenlét (3) jeremiás (1) jerikó (2) jeruzsálem (3) jézus hármas küldetése (1) jézus krisztus szolgálata (1) jézus szenvedése (2) jób (1) josef pieper (1) jó és rossz (1) jó forrás (1) jó pásztor (2) júdás (1) jupiter (1) jutalom (1) kaifás (2) kamatoztat (1) kánai menyegző (1) kapcsolat (6) karácsony (5) karizmatikusok (1) kedron völgye (1) kegyelem (2) kenyér (1) kenyértörés (1) kenyér és bor (1) kényszerít (1) képesség (1) kereszt (2) keresztelés (1) keresztelő jános (5) keresztények egysége (1) keresztények viselkedése (1) keresztség (4) kerítőháló (1) két szín alatti áldozás (1) kezdet (2) kicsinyhitűek (1) kiengesztelődés (3) kincs (1) kincsek (1) kinek van igaza (1) kinyilatkoztatás (1) király (1) kirkegaard (1) kisded (1) kísértés (4) kísértés legyőzése (1) kísértő (1) kis akadály (1) kis egyház (1) kiüresíti önmagát (1) ki vagy (1) ki vagy te (1) kölcsönösség (1) koldus (1) közbenjárás (1) közbenjáró ima (1) közel (1) közlés (1) közlés vérkeringése (1) közösség (7) közösségalkotó szeretet (1) közreműködés (1) krisztocentrikus (1) krisztusba öltözni (1) krisztuskirályság (1) krisztus király (2) krisztus király vasárnapja (1) külső élet (1) küzdelem (1) lakoma (1) látás (2) látás ideje (1) látomás (1) látta és hitt (1) leborulás (1) lefegyverkezés (1) legyetek szentek (1) lélek (1) lelkigyakorlat (25) lelki szegénység (1) lemondás (1) leprások (1) lét (2) liturgia (1) lót (1) loyolai szent ignác (1) luther (1) magány (1) magasztalás (1) magvetés (1) manna (1) mária (6) mária és márta (1) marriage encounter (1) már igen még nem (1) meditáció (2) megbocsátás (3) megbocsátó szeretet (1) megdicsőülés (1) megerősítés (1) megfordul (1) meghalás (1) meghívás (1) megigazulás (4) megkeresztel (1) megnyilvánul (1) megrekedtség (1) megszállott (1) megtérés (12) megtisztulás (1) megújulás (12) megváltó szeretet (2) menyasszony (3) meó (1) mérték (1) messiás (1) metamorfózis (1) miatyánk (1) mindenszentek (2) mindent odaadni (1) mindszenty (1) misszionárius (1) missziós vasárnap (1) mozdulatlan mozgató (1) mózes (2) mozgósítás (1) munka (1) nagyböjt (10) nagyböjt1 (2) nagyböjt2 (2) nagyböjt3 (3) nagyböjt4 (3) nagyboldogasszony (2) nagycsütörtök (1) nagypéntek (1) nagyszombat (1) nappal és éjszaka (1) napsugár (1) názáret (1) nem jó egyedül (1) noé (2) növekedés (1) nyáj (1) nyolc boldogság (1) nyomorúság (1) odaadottság (1) okos és balga szüzek (1) olaj (1) oltáriszentség (5) öltözet (1) öltözködés (1) olvasmány (1) önmagunk fölé emelkedni (1) örök élet (1) örök ige (1) örök szövetség (1) öröm (1) összeesküvés (1) összefüggések (1) ösztön (1) ösztönök (1) özvegy (1) özvegyasszony (1) pacem in terris (1) panasz imája (1) pantha rei (1) pap (1) paradicsom (2) parancs (1) pásztor (4) pásztorok (1) pásztorok miséje (2) pázmány péter (1) pénzváltó (1) per (1) péter apostol (1) platón (1) pneuma (2) prédikáció (124) próbatétel (2) próféta (3) pünkösd (3) pünkösdi szeretet (1) puszta (2) pusztaság (1) rabszolga (1) rabszolgaság (1) rászed (1) rászedett élet (1) redemptor homini (1) rejtély (1) remény (2) rendező én (1) részvétel (1) ruha (2) salom (1) sára (1) saul (1) semmi (1) simon (1) sírhely (1) sivatag (2) (1) sokaság (1) sötétség (1) sötétség világosság (2) szabad (1) szabadság (3) szabadulás (1) szabad akarat (1) szaddam huszein (1) szaddúceusok (1) szamaritánus (2) számba vétel (1) számonkérés (1) számon kér (1) szaturnusz (1) szegénység (1) szellő (1) szélzúgás (1) személyes isten (1) szemlélődés (4) szent (1) szentáldozás (1) szentháromság (3) szentháromság vasárnap (1) szentírás (2) szentlélek (7) szentlélek adományai (1) szentmise (3) szentség (1) szentségek (1) szent család (3) szent ignác (5) szent istván (5) szent jános (1) szent józsef (1) szent pál (9) szent péter (5) szenvedés (2) szenvedő szolga (1) szeplőtelen fogantatás (2) szeretet (9) szeretet jelei (1) szerzetesi élet (1) szerzetesrend (1) szív (1) szíven talál (1) szodoma (2) szodoma és gomorra (1) szolga (1) szolgálat (3) szolidaritás (1) szőlő (2) szomjúság (1) szomorúság (3) szövetség (4) szövetségkötés (1) szövetségkötő áldozat (2) születés (3) születve isten (1) szűz (1) szűzanya (2) szűz mária (4) tagadás (1) találkozás (5) talentum (1) tanúságtétel (1) tapasztalat (1) táplálkozás (1) táplálkozási ösztön (1) táplálkozás ösztöne (1) társas ösztön (2) tehetetlen (1) teilhard de chardin (1) tekintély (2) tékozló fiú (2) teljesség (1) templom (1) templomépítés (1) teremtés (2) teremtés könyve (1) teremtő szeretet (3) teréz anya (1) térjetek meg (1) termés (1) terv (1) tétlen (1) tettek és szavak (1) tettre váltott szeretet (1) tevékenységi ösztön (1) tevékenység ösztöne (1) tisztaság (2) tisztaszeretet ember (1) tisztátalan (1) tiszta szeretet (1) törekvő én (1) törvény (3) törvényadás (1) totus tuus (1) tudás (1) tudomány (1) türelem (1) tűz (3) üdvösség (3) üdvözítő (1) újév (3) újjászületés (3) új élet (1) új szövetség (1) üldöző (1) undor (1) unio hipostatica (2) úrnapja (3) urunk megkeresztelkedése (1) urunk mennybemenetele (1) út (1) utolsó ítélet (1) utolsó vacsora (1) vád (1) vagyon (1) vagyonosodás (1) vágyó szeretet (2) vak koldus (1) valami (1) választott nép (1) vallomás (1) várakozás (1) vasárnap (105) védekezési ösztön (1) végső rendező elv (1) vegyétek üldözőbe a szeretetet (1) vele (1) veletek (1) velünk (1) versengés (1) vértanú (2) vértanúk (1) vetélkedés (1) vi. pál pápa (4) vigasztalás (1) vigasztaló (1) vihar (3) világ (2) világosság (2) világszolidaritás (1) világ világossága (1) virágvasárnap (2) viszony (3) viszonzás (1) vita a szeretetről (1) víz (1) vízkereszt (3) vőlegény (3) vonzóerő (1) xxiii. jános pápa (1) zakeus (1) zarándok (1) zarándoklat (1) zavartalanság (1) zelóták (1) zrínyi (1) zsinat (1) Címkefelhő

C év, évközi huszadik vasárnap, prédikáció

2013.08.15. 15:00 :: vaczjenosjadmin

Augusztus 18., évközi huszadik vasárnap, prédikáció (C egyházi év) (1977)

Krisztusban kedves Testvérek!

Az Úr Jézus úgy látja az ő életét, küldetését, hogy ő azért jött – az egész élete, küzdelme, szenvedése, fáradozása azért van –, hogy tüzet dobjon a földre, vagyis belénk. A föld az ember. Különös így látni a hivatását. Igaz, másképpen is kifejezi ezt: „azért jöttem, hogy szolgáljak, nem hogy engem szolgáljanak". De ez a szolgálat éppen az, hogy tüzet dobjon felénk. „Azért jöttem, hogy életük legyen. Bőségesen." Nem is tudja másképp elképzelni az életet, mint ha valaki abban a tűzben ég, amelyben ő.

Ez a mai vasárnap tehát szorosan folytatása az előbbi vasárnapnak. Az előbbi vasárnapon, a múlt vasárnapon arról volt szó, hogy mi a keresztény lelkület. Hogy az egyes nemzedékek aszerint változnak, ahogyan az a lelkület megvan bennük, amit éppen az ő helyzetük diktál. Hogy más a lelkülete az Úr Jézusra váróknak, más a násznépnek, mikor megérkezik a várva várt vőlegény, és más nekünk, akik a visszajöttét várjuk, hogy virrasszunk éberen. Ehhez tartozik, ennek a másik oldala, amit most kidomborít az anyaszentegyház, ami most nekünk Isten igéje.

Micsoda vőlegény volna az, akinek nem minden szándéka volna az, hogy akit megkér, akit választ, hogy abban fölgyulladjon a tűz. Egy közönyös, hideg menyasszony elképzelhető, akinek minden máson jár az esze, csak a vőlegényén nem? Egy valamire való vőlegény fel akarja gyullasztani a menyasszonyát! Minden gondolata ő legyen!
Hasonlat ez, az isteni vőlegény is ha egyszer megteremti az embert, ha egyszer azt diktálja a szeretete, hogy eljöjjön, Isten létére ember legyen, megkérje azt a menyasszonyt, nevelje, fölvilágosítsa, szenvedjen, meghaljon érte, hogy az a menyasszony tűzben égjen.

Ez a tűz – tudjuk az apostoloktól – a Szentléleknek a tüze, a Szentlélek maga. Már Keresztelő János is így látta az Úr Jézus egész küldetését: ő majd „tűzben keresztel". Baptisein – 'keresztelni', azt jelenti: 'megmeríteni'. Tűzben merít majd meg bennünket.

Drága, jó Testvéreim!

Így már érthető, hogy az Úr Jézus mindjárt hozzáteszi: előbb nekem egy más keresztségben kell megmerülnöm, egy más keresztségben kell részesülnöm. A szenvedésnek a tengerébe belemerülni, a halálba is: csak úgy dobhatom a földbe, az emberbe azt a tüzet, a Szentlelket. A kettő elválaszthatatlan. Isten a maga örök tudásában úgy látja, hogy azt a menyasszonyt, azt az embert igazán tűzre gyújtani, olyan szeretetre, hogy az örökkévaló legyen, hogy együtt élhessen vele örök szövetségben, harmóniában – ezt az embert csak úgy lehet tűzre gyújtani, ha ő maga először tűzben elég, az ember előtt, itt a szemünk láttára. És szenvedésével, szenvedésbe merülve, a halált vállalva mutatja, hogy komolyan szeret, halálosan szeret, véglegesen, visszavonás nélkül. Nem hagy semmiféle kételyt, vagy kiutat a szeretete felől.

Így aztán egy valamire való ember tüzet kell, hogy fogjon. Ilyen szeretetre válaszul. Ezért világos, hogy ha a vőlegény istenszeretetben ég, akkor ezt a szeretetet, a Szentlelket akarja beledobni az ember lelkébe is, az egyházának a lelkébe is.

Az is érthető, hogy ha egyszer maga a vőlegény szorong, amíg be nem teljesedik az a keresztség, akkor a menyasszonyra is szorongás vár abban az időben, ami a vőlegény visszatértéig eltelik. És a menyasszony számára, földi ember számára – ha ilyen tűz van a lelkébe dobva – nincs nyugalom itt a földön mindaddig, ameddig a vőlegény nem jön. Addig ki van téve minden veszedelemnek, minden küzdelemnek. Nem lehet ilyen tűzzel nyugodtan élni egy napot sem.

A menyasszony részéről ez a tűz azt is jelenti, hogy a halálra is készen kell lennie a vőlegényéért. Elszánni magát egy embernek arra, hogy ezt a tüzet befogadja, hogy döntsön a vőlegénye mellett – egy menyasszonynak nem könnyű dolog. Egy embernek óriási terhet jelent ennek a viselése: ő Isten gyermeke, Isten szeretettje, Isten kiválasztottja, őt Isten szereti, mindennél jobban szereti. Be akarja vonni a szeretetébe.

Egy földi életet élő embernek ez óriási teher. Iga: a szeretet igája.

De különös az Úr Jézus: érzi, hogy a valóság nem egyszerű. Akkor, amikor azt mondja, hogy nem békét jött hozni, hanem harcot, kardot, nagyon jól tudja azt is, hogy ő a béke fejedelme is. Amikor már túl lesz a szenvedésen és a halálon, úgy köszön az apostolainak, hogy „béke veletek".

És azt is tudja, hogy ha mink azt a tüzet már befogadtuk, akkor azzal nemcsak harc jár, hanem béke is. Hogyne lenne annak a menyasszonynak a szívében végeredményben már béke, aki meg van kérve, el van döntve, hogy az örök vőlegényé lesz! Örökre szövetségben, új szövetségben, fölbonthatatlan szövetségben.

Tehát megfér bennünk, a lelkünkben, a földi életben a béke és a harc, a nyugtalanság és a nyugalom. Ez jellemzi a keresztény lelkületet, drága, jó testvérek – ugye érezzük mindnyájan?

S hogyne kérnénk az Úr Jézustól magát a Szentlelket, hogy azt a tüzet dobja be a lelkünkbe, forgasson föl minden kényelmet, minden megállapodást, minden közönyt bennünk; mindenféle más világi érdeklődést égessen el bennünk.
Csak ő, a vőlegényünk legyen az egyetlen vágyunk. Mindent őbenne lássunk, érezzünk, cselekedjünk. Kérjük ezt a tüzet. Akkor leszünk boldogok, és akkor lesz békénk. Ámen.

Függelék – a szentmise olvasmányai

Jer 38,4–6.8–10
Ezek a vezető emberek így szóltak a királyhoz: „Ölesd meg, kérünk, ezt az embert, mert szánt szándékkal megbénítja a városban maradt harcosok kezét, sőt, az egész nép kezét is, ha ilyesmit beszél nekik. Ez az ember ugyanis a népnek nem a javát keresi, hanem inkább a romlását."
Erre Cidkija király így válaszolt: „Hiszen a kezetekben van; a király semmit nem tehet ellenetek."
Erre megfogták Jeremiást és Malkija királyfi ciszternájába vetették, amely az őrség udvarán van; kötélen engedték le bele. Víz nem volt a ciszternában, csak sár; így Jeremiás belesüppedt a sárba.
Akkor Ebed-Melech kijött a palotából, és így szólt a királyhoz:
„Uram, királyom! Ezek az emberek igen gonosz dolgot vittek végbe Jeremiás próféta ellen, amikor a ciszternába dobták, hogy ott meghaljon."
Erre a király ezt a parancsot adta a kusita Ebed-Melechnek: „Végy magad mellé három embert innen, és húzd ki Jeremiás prófétát a ciszternából, mielőtt meghalna!"

Zsid 12,1–4
Ezért mi, akiket a tanúknak ilyen felhője övez, váljunk szabaddá minden tehertől, különösen a bűntől, amely behálóz minket, és fussuk meg kitartással az előttünk levő pályát.
Emeljük tekintetünket a hit szerzőjére és bevégzőjére, Jézusra, aki a rá váró öröm helyett elszenvedte a keresztet, nem törődött a gyalázattal, és most az Isten trónjának jobbján ül.
Igen, gondoljatok őrá, aki a bűnösök részéről ekkora ellentmondást viselt el, hogy ne lankadjatok, és bensőleg el ne csüggedjetek.
A bűn elleni küzdelemben még nem álltatok ellen a véretek ontásáig.

Lk 12,49–53
„Azért jöttem, hogy tüzet dobjak a földre. Mi mást akarnék, mint hogy lángra lobbanjon!
Keresztséggel kell megkereszteltetnem. Annyira szorongok, míg be nem teljesedik.
Azt hiszitek, azért jöttem, hogy békét hozzak a földre? Nem azt, hanem – mondom nektek – meghasonlást.
Ezentúl ha öten lesznek egy házban, megoszlanak egymás közt: három kettő ellen, és kettő három ellen.
Meghasonlik az apa a fiával és a fiú az apjával, az anya a lányával és a lány az anyjával, az anyós a menyével és a meny az anyósával."

Szólj hozzá!

Címkék: vasárnap tűz prédikáció vőlegény menyasszony évközi évközi20 c év

A bejegyzés trackback címe:

https://vaczjenosj.blog.hu/api/trackback/id/tr535423112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.